Túl sok idő megy el a toborzásra? Megéri kiszervezni a HR szolgáltatást egy KKV esetén?
Toborzás házilag, vagy Hr szolgáltatás KKV-ra szabva? Milyen cégméretnél érdemes váltani? Milyen idő és költségvonzata van a két különböző esetben?
A legtöbb kis- és középvállalkozás életében eljön az a pont, amikor a növekedéshez új emberekre van szükség. És ilyenkor szembesülnek azzal, hogy a toborzás nemcsak időigényes, de kockázatos is. Ha te is úgy érzed, hogy túl sok idő megy el a megfelelő jelölt megtalálására — ez a blog neked szól.
A toborzás rejtett költségei a KKV-k életében
Sok KKV vezető csak a hirdetési díjat és a bruttó bért kalkulálja, ha új kollégát keres. A valóság azonban ennél jóval árnyaltabb – és költségesebb. A rejtett költségek gyakran csendben viszik el a pénzt és az időt. Az időfaktor az, ami a legkevésbé szembetűnő, kevesen számolják ki mennyit veszítenek az elhúzódó toborzás miatt.
És mindezt csak azért, mert nincs időd vagy erőforrásod egy jól felépített kiválasztási folyamatra.
Nézzük meg konkrétan:
1. Hirdetési és előszűrési idő – több tízezer forintnyi vezetői óra
Egy álláshirdetés megírása, publikálása, majd a 10-20-30, vagy még több beérkező önéletrajz átnézése jó pár órát is igénybe vehet – gyakran a magas szintű vezetői időből.
Egyszerű szorzással kiszámítható mennyi is ez valójában, példaképpen egy vezető 20.000 Ft/óra értékű idejével számolva ez már 100.000 Ft költség.
Eddig szuper! De mit kezdesz velük? Van már egy jól bejáratott technikád a további szűrésre? Mit kezdesz akkor, ha nincsen köztük érdemi jelölt?
2. Interjúk lebonyolítása – elvonja a figyelmet a működésről
Mire egy pozíciót betölt egy cég, gyakran 6–10 interjút is le kell folytatni. Ez akár további 10–15 óra elfoglaltságot jelent.
Ha két kolléga is részt vesz az interjúkon, a költség akkor megduplázódik.
3. Betanítás/bevezetés és produktivitás hiánya az első hónapban
Egy új munkatárs átlagosan 3–6 hét alatt éri el a teljesítménye 70–80%-át. Addig hibázik, visszakérdez, lassítja a folyamatokat.Vannak egyszerű technikák, melyekkel gyorsítható a bevezetés, elősegítik azt, hogy az új munkatárs azt kapja, amiért jött (pl. nem kap más feladatokat, mint ami a kiválasztás során elhangzott).
Természetesen az iparági különbségek itt is óriási szerepet játszanak.
Ez rejtett bérköltség, amelyet sokszor nem számolnak bele a tervezett költségekbe. És persze ez mindig meglesz, ha új kolléga jön. De azért érdemes jobban figyelni, hogy csökkenjen a be nem válás kockázata.
4. Fluktuáció költsége – ha nem marad hosszú távon a kiválasztott
Ha a kiválasztott jelölt 2-3 hónap múlva kilép, kezdődik minden elölről:
- új hirdetési díj,
- új interjúk,
- új betanítás,
- kieső termelés vagy szolgáltatás.
Ez a spirál évi több százezer forintnyi rejtett veszteséget okozhat.
De mennyi ideig jó ha marad valaki? Bizonyos munkaköröknél előfordul, hogy az első közös év/ első ciklus után indulhat az egyedüli munkálkodás, amikor már nem kell külön foglalkozni az új munkatárssal.
5. Rossz kulturális illeszkedés – csapatteljesítmény romlása
Egy nem megfelelő kolléga konfliktust hozhat a csapatba, demotiválhat másokat is.
Ez nem számszerűsíthető azonnal, de tartósan csökkenti a produktivitást és növeli a kiégés esélyét.
Kiválasztási és szervezeti projektjeink során használjuk a PsyOn új generációs méréseit, amelyek egyedülállóak abban, hogy a vezető számára a jelölt és / vagy munkatárs milyen típusú feladatok és milyen vezetői magatartás esetén tudja magából kihozni a legtöbbet.
Fókuszban az alábbi területek:
- monotónia tűrés,
- teljesítőképesség,
- beilleszkedési képesség,
- kockázatvállalási hajlandóság,
- változásokkal való együttélés,
- kitartás,
- tanulási képesség,
- önállóság,
- teljesítménymotiváció,
- mozgathatóság feladatok között,
- rugalmasság,
- precizitás és szabálykövetés.
Bővebben ITT tájékozódhatsz a munkaattitűd méréseinkről.

Mit tehet HR vonalon egy KKV?
- Készítsen HR auditot, és mérje fel, melyik rész viszi el a legtöbb időt és pénzt.
- ki mit csinál a valóságban?
- lehet, hogy van olyan feladat, terület, amit nem kellene, hogy mindenki csináljon?
- lehet, vannak olyan feladatok, amit nem az csinál, akinek jó lenne, ha ő csinálná?
- lehet van olyan terület, aminek nincs igazi gazdája?
- lehet, hogy amit szeretnénk, ahhoz senki nem ért igazán?
- biztosan mindenki azt csinálja, amit gondolnak róla, hogy neki a feladata?
- biztos, hogy az új feladathoz új(abb) munkatársra van szükség?
- Ha új ember kell, akkor
- mi a leghatékonyabb módja, hogy megtaláljuk őt?
- ki tudja a legjobbat hozni?
- milyen költségeink lesznek, lehetnek?
- mit tekintünk itt költségnek?
- haszonnak?
- Ha magunk fogunk bele, mire van szükségünk hozzá?
- milyen eszközeink vannak?
- tudunk majd úgy tenni mindent, ahogy azt szeretnénk, hogy velünk tegye a saját cégünk, ha mi lennénk a jelöltek?
- Pontosan tudjuk majd, hogy kitől, mit és miért kell kérdeznünk? És mit kezdjünk majd a válaszaival?
- Készíts előszűrt kérdéssorokat és jól célzott hirdetéseket.
- Vegye igénybe külső szakértő segítségét,
- akár projekt alapon – így csak akkor fizet, amikor tényleg szüksége van rá.

HR szolgáltatás, mint gyorsítópálya
Amikor egy profi toborzási partnerrel dolgozol, megspórolsz időt, stresszt és pénzt is.
Mi, a Domini Cani HR ügynökségnél, pontosan tudjuk, hogyan néz ki a KKV-k valósága: nincs HR osztály, nincs erőforrás hosszú interjúkra, és nincs idő hónapokat várni.
Ezt kapod tőlünk:
- Csak a legjobb, előszűrt jelölteket küldjük neked.
- Nem kell hirdetésekkel, CV-szűréssel, telefonos egyeztetéssel bajlódnod.
- Segítünk megszervezni a valódi jelöltekkel a találkozásodat, amihez persze adunk felkészítést és támogatást mire és hogyan figyelj
A kiválasztás után is segítünk:
- a beléptetésnél, bevezetési – onboarding tanáccsal, munkajogásszal, folyamat kíséréssel.
- visszajelzéssel a volt jelöltről, aki már a munkatárs.
- és ha majd egyszer elmegy – mondjuk nyugdíjba egy emberöltő után
– , akkor megmondjuk miért ment el, mi volt az, amiről nem tudott vagy nem akart beszélni, akkor, amikor együtt dolgoztatok.

Hogyan zajlik a kiszervezett toborzás?
A közös munka nálunk gyors és átlátható:
- Konzultáció – átbeszéljük, kit keresel, milyen csapatba
- ezt megbeszéljük a csapattal is, hogy ők mit várnak
- Kutatás és kiválasztás – akár 1-2 héten belül bemutatjuk az első érdemi jelölteket, aztán majd még a 2-3 legjobb jelöltet is
Belépés után is melletted vagyunk – ha kell, újraindítjuk a keresést garanciával
Toborzás KKV-nak – Költség vagy befektetés?
Egy rosszul kiválasztott munkatárs akár 3 havi fizetésbe is kerülhet — nem beszélve a hibás döntések hosszú távú hatásairól.
Mi ehelyett:
- Sikerdíj alapon dolgozunk – csak akkor fizetsz, ha fel is vettél valakit
- Nem kérünk előleget vagy kötött csomagokat
- A munkánkra garanciát vállalunk – így nincs kockázat.
Miért választanak minket a magyar KKV-k és szervezetek?
Az elmúlt években több tucat alkalommal tudtunk segíteni megtalálni a megfelelő kollégát.
Ők ezért szeretnek minket:
- Gyors rugalmas megoldások.
- Folyamatos információ a helyzetről, mikor mire lehet számítani, mi fog történni.
- Nincs sablon munka – minden keresést testreszabunk.
- Valódi üzleti partnerként gondolkodunk veled.
- Személyesen neked dolgozunk.
Minden kapcsolat egy beszélgetéssel kezdődik. Ha mindeközben kölcsönös szimpátia alakul ki, akkor érdemes a következő szintre lépni.
Találkozzunk akár online, telefonon, vagy e-mailen, elköteleződés és bármilyen fajta kötöttség nélkül.




